lördag 9 augusti 2014

Mänsklig rättighet

Åsikterna om tiggeriet utanför butiker i Sverige är vitt skilda, den diskussionen tänker jag inte gå in på. Däremot blev jag lite ställd när jag aldeles nyss gick ut från Ica, och en kille framför mig ger ett gäng cigaretter till en tiggare. Det här är människor som kanske ibland knappt har mat för dagen, eller vad vet jag, det kanske dom har, men ändå väljer man att prioritera cigaretter!? Min naiva tro är ju att det hade hjälpt mycket mer med en macka, en sallad eller vad som helst.


När blev rökning en mänsklig rättighet?
För med tanke på att man ser många av dessa människor röka, verkar det vara något genomgående, att man väljer att köpa det (eller ta emot) hellre än något som mättar magen.


Ställer mig väldigt frågande till folk som prioriterar cigg över annat överlag, men när ens situation ser ut som deras borde det inte ens vara ett val. Vad är det mer man sponsrar när man lägger pengar i burken i så fall??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar