tisdag 12 augusti 2014

Recept: Surdegsbröd

Igår blev det en spontantripp till Halland och mamma som bjöd på kycklingsallad till lunch. Jag hade med mig en bit surdegsbröd som jag bakat ut på morgonen, det blev jättebra den här gången! Hemligeheten är jästiden, ju långsammare desto bättre. Receptet är från Sébastien Boudet, min idol inom bakning då jag gärna funkar lite som honom, "hur mycket man har i är inte så noga" alltså höfta lite =)

Surdegsbröd

6 dl vatten
1 kg mjöl
1 msk havssalt
surdeg efter behag
(smaksättning efter...ja..smak)

Blanda ihop ingredienserna i en bunke och låt jäsa i 1-2 timmar, vik sedan försiktigt ihop till 2 limpor och lägg i en mjölad duk i jäskorg. Stoppa in korgen i en plastlåda med lock eller plastpåse och sedan in i kylen, låt jäsa i minst 15 timmar.
Baka ut i ca 230° i ca 40 min, avnjut med riktigt smör!


Tog med lite bröd till mammsen
Surdegsbröd a la Sebastien
Vädret var bättre söderut så vi satt ute i solen och åt. Tog en promenad ner till havet och kikade lite på kite-surfarna, mamma och Miro tog ett dopp medans jag letade stenar till ett framtida pysselprojekt här hemma... Hann väl vara på stranden i 10 minuter innan värsta ovädret tornade upp sig i horisonten, så det vara bara att snabba tillbaka hem. Bakade blåbärspaj och tog en fika på altanen istället!

Härligt med lite havsluft innan regnet drog in
Mäktigt (o-)väder


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar