fredag 1 augusti 2014

En giftig kladdkaka

Alla dessa projekt!! Vi flyttade in i ett i princip färdigt hus. Efter att ha tittat på ett 20-tal olika villor bestämde vi oss tillslut för att INTE köpa ett hus vi behövde renovera. Det slutade med att vi köpte detta, där det enda vi tänkt göra var att slipa upp trägolvet (vitmålat), vilket vi ändå inte gjorde när det väl kom till kritan.
Men ändå har vi inte gjort något annat än att fixa och dona sen vi flyttade in. Ska ta en tur runt i huset och trädgården någon dag och fota allt vi pillat med sen vi flyttade in, nu är jag för trött för att ens räkna upp dem. Men det är mycket!
Bara idag har vi målat räcke, betsat bänkar och planerat för trappräcke till övervåningen.
Så även om man inte hade projekt innan så skapar man dem väldigt lätt, både jag och Marcus är rätt rastlösa så det blir en hel del...

Så ikväll förtjänar vi en riktigt nasty kladdkaka =)
Det här är min absoluta favorit, Marcus också för den delen, han brukar säga att jag inte får baka kladdkaka om jag inte gör just den här varianten...

Anna's specialare

kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
 -vispa-

150 g smör
1 dl kakao
 -rör ner-

2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
 -rör till en blank smet-

sjusss in i ugnen, 8-10 min i 200° 
Låt svalna!

knäcktäcke (Inspiration stulen från BeatasMat)
1 1/2 dl grädde
3/4 dl muscovadosocker
3/4 dl ljus sirap
 -koka ihop till knäck-konsstens-

en klick smör
 -blanda-

På men knäcken på kakan, låt svalna lite och strö sedan över havssalt.
Avnjut med grädde eller creme fraiche!




En riktig kaloribomb, men det är man värd ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar