fredag 25 juli 2014

Surdegspizza

Äntligen har vi fått sova en hel natt igen, gud så skönt! Sömnen är verkligen a och o när man är småbarnsförälder..

Det blev pizzanight hos oss igår. Jonas, Marcus gamla barndomsvän som numera bor på Irland mötte upp oss vid delsjön och hängde sedan på hem, Mattias kom över en sväng med så det blev lite spontanmys med hemlagad pizza. 
Degen gjorde jag med surdeg, för första gången, och jag tycker det blev riktigt bra! Den smakade mer än den jag vanligtvis brukar göra och blev riktigt krispig och fin. Vi måste bara se till och skaffa en bra pizza-sten så man får mer jämna bottnar...

Jonas och Elias efter badet


Uteplatsen ser lite ut som en byggarbetsplats just nu...

Surdegspizza

En nypa jäst
3 dl vatten 
1 msk olivolja 
1/2 msk salt
1/2 msk socker
1 dl surdeg 
4 dl vetemjöl 

Lös jäst i vatten och ha sen i olja, socker, salt och surdeg. Blanda till en jämn smet. Häll i mjölet pö om pö och knåda till en smidig deg. Mjölmängden kan variera beroende på konsistensen på surdegen. Min brukar vara ganska lös.

Eftersom degen inte ska knådas efter jäsning såg jag till att knåda järnet innan i maskin.
Helst ska degen jäsas i kyl en lite längre tid men vi hade inte riktigt tid med det igår, 2 timmar funkade bra det med :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar