söndag 27 juli 2014

Eko-mat

Jag har alltid varit en förespråkare för ekologisk mat, mest för den etiska aspekten av det hela. Ska vi föda upp djur för att äta, så ska vi också se till att dom har det bra under det korta liv dom får (de slaktas ju ofta innan 2 års ålder). För min del får det gärna kosta mer om det behövs för att dom ska ha det bättre. Jag vet att många avstår ekologiskt just för att det är för dyrt, men i ärlighetens namn är det väl kanske så att det är det andra som är för billigt!? Vi äter ju dessutom ofta mer än vad vi behöver, och slänger hur mycket som helst...

Sedan jag blev gravid, och ännu mer efter att Elias kom så har det blivit viktigare att äta så mycket ekologiskt som möjligt. När man inser hur mycket det jag äter påverkar hans mage (lök, kål mm), förstår man också hur mycket av gifterna i maten jag äter, också passerar till honom.
Jag kan t.ex. inte äta o-ekologiska bananer för då får jag utslag och klåda i svalget, det säger en hel del tycker jag.

Vi försöker undvika att köpa hem barnmatsburkar, jag gillar inte att inte ha koll på vad det är i och hur det är tillrett. Vi äter ju aldrig själva halvfabrikat (förutom färskpasta-knyten) så varför skulle vi ge det till Elias, dom smakar oftast ingenting heller...
Han får oftast samma som vi äter, i mindre bitar och med mer grädde =).
Små bebisar ska ju inte ha tillsatt salt i maten, men vi saltar nästan aldrig under tillagningen utan tar efter behov efteråt, därför funkar det att laga samma till alla.
Har dock svårt att variera mellanmålen, det blir allt som oftast en smoothie med yoghurt, banan, skrädmjöl och palttunbröd, eller en mosad avokado. Någon som har bra tips på bebis-mellanmål?

Tonfisksallad a la bebis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar