fredag 11 juli 2014

4-årsdagen

Igår firade vi 4 år tillsammans, jag och Marcus. Jag tog tillfället i akt att överraska honom med en liten tripp ut på vischan.
Passade på att planera, boka och packa väskor medans Marcus och Elias sov middag, och försökte sedan få Marcus att gå på att vi bara skulle iväg o bada. Han var väl iofs lite fundersam över den stora väskan jag kånkade med...
Efter ett antal "vart ska vi då??", gav han med sig och fann sig i att bara följa med.

Första stoppet var vid sjön Anten utanför Allingsås. Där finns en gammal museijärnväg med bl.a. Ånglok och rälsbussar från början av 1900-talet. Vi var där flera gånger när jag var liten och det är en av de sommaraktiviteterna jag kommer ihåg bäst.
Marcus har (som nog många andra killar) en förkärlek till stora maskiner), så jag anade att det skulle bli en hit!

Så här såg ångloket ut som drog vårt tåg. Vid ändhållplatsen får alla barn hjälpa till att vända loket för hand.

Efter bad i en liten sjö bredvid drog vi vidare mot nattens stopp - Thorskogs slott. 
Jag har kikat på det ett par gånger tidigare, då dom funnits med på secret escapes, men inte riktigt fallit för det då det ligger lite off. Men nu skulle vi ju ändå åt det hållet så varför inte!


Slottet är jättemysigt och ligger fantastiskt vackert ute bland åkrarna. Tydligen väldigt populärt för bröllop, och man förstår lätt varför. Det är verkligen ett litet sagoslott!
När vi kom fram var det bara att hoppa i finkläderna då vi hade bord för middag redan vid 19.
Vårt "hundrum" var ovanligt mysigt, vanligtvis får man det sämsta när man har fyrbenta med sig.

Jag hade bokat tvårätters för jag visste inte om vi skulle hinna natta Elias innan, och han gillar inte o sitta still så länge som en fyra-rätters. 
När vi ätit upp var dock båda fortfarande hungriga så dee blev till att beställa in en till rätt. Vid det här laget hade Elias somnat, så vi passade på att sitta kvar och ta ett glas vin till. En otroligt god middag vid fontänen!

Efter en lång mysig frukost imorse drog vi vidare till ljungkile. Stannade och käkade lunch med havsutsikt, slappade på en öde sandstrand någon timme, innan vi drog hemåt, helt slut alla fem efter två toppendygn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar