torsdag 17 juli 2014

Kaffesnobben

För ett tag sedan köpte jag en säck med råkaffe från mitt favoritcafé DaMatteo, 20 kilo närmare bestämt! Det vart reaktioner på det vill jag lova. Många i personalen undrade vad man gör med den enorma mängden hemma. Till mitt försvar så dricker jag nästan bara espressokaffe (har jättesvårt med bryggkaffe sen graviditeten), så ja, det går åt en del. Det är dessutom mycket godare (och billigare) att rosta själv. 
För er som undrar hur jag gör så kör jag på varmluft 240°, tiden varierar, så det man behöver ha koll på är när bönorna börjar knäppa, därefter får man helt enkelt stå o stirra sig blind på plåten tills man får den färg man vill ha. Börjar bönorna bli glansiga har dom rostat för länge. Då börjar oljorna i bönan tränga ut och kaffet tappar smak.
Kaffebönor från Venezuela, mycket choklad och nöt-toner.

Nyrostat kaffe är en av de godaste dofterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar